Monday 6 March 2017

Ma préparation de mariage. (Partie 1)

Assalamualaikum...
Bonjour!
 
 
Tertiba rajin lak nak update blog. Rasa macam dah basi sangat nak cerita pasai perkahwinan aku. Padahal baru je beberapa bulan berlalu. Hahahaha. Selepas majlis pertunangan 31 Mei 2015, plan nak ikat setahun je la. Tapi bila dikaji dan diselidiki tarikh di bulan Mei 2016, rasa macam dekat sangat dengan bulan Ramadhan. Lagipun Pakcik aku awai2 dah pesan kalau boleh elakkan buat majlis dekat dengan bulan Ramadhan. Aku pun setuju jugak. Sebab bagi aku, ni kali terakhir aku berpuasa sebagai single. Aku nak fokus amal ibadat aku dalam bulan puasa sebelum bersedia menjadi seorang isteri. Untuk aku memperbaiki dan bermuhasabah diri sebelum memikul tanggungjawab lebih berat ni. Ecehhh. 

Selepas berbincang dengan kedua-dua belah pihak, semua setuju untuk buat majlis akad nikad dan resepsi pada 3 September 2016. Dan bagi majlis resepsi sebelah lelaki pulak, 10 September 2016. Aku mengimpikan majlis di sebelah malam. Gitewww. Rasa macam orang dolu-dolu kahwin. So, akad nikah sebelah pagi dan sebelah malam pulak majlis resepsi. Tema, haruslah PRINCESS. Diulang, PRINCESS. Hahaha. Kertu2 pon nak princess bagai haihhh. Mampoih. Aku sebenarnya berangan nak jadi Lady Diana masa dia kahwin dengan Prince Charles. Eheeeeee. 
 
  Dewan Resepsi

Pilihan pertama, Dewan Balai Rakyat Patani Road, George Town. Dewan ni sangat la berpatutan sebab diuruskan oleh MBPP. Parking luas. Dewan yang sangat besar. Tapi malangnya setahun sebelum dah fully booked. Huhu. Whyyyy??? So, dinasihatkan sesapa nak book dewan ni, book la awai2. Kalau setahun lagi nak kahwin, book la awai2. Murah je. Under RM1k.

 
Pilihan kedua, Kompleks Masyarakat Penyayang, Jalan Utama, George Town. Dewan ni besar. Ada air-con. Harga berpatutan RM1.5k. Ada sound system semua. Kerusi, meja, sarung meja, semua la ada. Tapi ada ura-ura cakap kalau nak book dewan ni kena beratur seawal jam 6 pagi wehhh. Nak book pon kena tunggu 6 bulan sebelum. Kalau nak book awal tidak akan dilayan. Dan selalu full booked! Huhhh. Serrr. Sebenarnya aku confident akan dapat buat majlis resepsi kat dewan ni. Tapi malang lagi hidup aku. Huahua. Masa nak book dewan ni, bukan mai beratur pukul 6 pagi, pukul 5 pagi pon ada orang mai dah. Huhu. Beratoq panjang2 last2, tarikh aku mau tu katanya dah ada tempahan dari Kerajaan Negeri. Keadaan agak kecoh waktu tu. Sebab ramai yang beratoq tu tak puas hati sebab x dimaklumkan awal. Aku malas nak serabot, aku pon berlalu dengan hampa dan panik. Haha. Gilaaa wehh majlis lagi 6 bulan dewan takde.

So, pilihan lain yang ada:

1. Dewan Marin, Batu Uban, Pulau Pinang.
-Dewan besar. Fully air-con. Tepi laut. Harga tak pasti. TAPI bukan untuk semua. Hanya untuk staf dan anak anggota Marin. (So, melepas laaa)

2. Dewan Tapak Pesta Sungai Nibong, Jalan Sultan Azlan Shah, Pulau Pinang. 
- Dewan kat sini ada dua. Satu dewan terbuka dan tertutup. Tertutup lebih mahal skit. Sebab dewan besar dan luas. Ada stage. Aircon kuat. Harga tak silap start RM2k. Untuk dewan tertutup lak, murah sikit. RM1k-1.5k tak silap la. Dewan ni terbuka. Free air gitew. Penah attend satu majlis kawen kawan kt situ, memang speechless tengok. Sebab dewan yang biasa2 di decorate jadi luar biasa. Nampak lebih mahal dari dewan tertutup tu. Harga tak termasuk kerusi meja. (Fully booked!)

3. Dewan SEAMEO RECSAM, Gelugor.
- Dewan yang besar. Parking pun luas. Air-con. Tak banyak info sangat sebab bila call operator dia cakap fully booked jugak! Damn.

 
Rasa nak nangis masa ni. Panik campoq cempera jingga bak kata orang Penang. Hahaha. Call kawan2 tanya semua dewan, semua full booked. Huhuhuhu. Tetiba ada la kawan suggest suh book dewan rumah orang tua2. Dalam hati, takkan la kat situ. Dengan pasrah pegi je la dewan tu. But suprising! Macam dewan yang diidam2kan. Besar gilerrrr, Parking luas, Ada stage. Macam Dewan Patani Road tu. Tempat untuk katering prepare makan pun disediakan. Harga pon not bad la. Total semua RM1.5k termasuk kerusi meja, sarung meja. Boleh muat 1000 orang. Sesuai la dengan jemputan 800 orang. Sambil tu kita beramal jgak. Sambil membantu rumah orang tua2 tu jgak kan.


So, venue yang dipilih:



Dewan Silver Jubilee Sungai Dua, Pulau Pinang.

Alamak, takdak gambar lak. Huahuahua. Dah google tapi tak jumpa lak. Venue ni betol2 dekat Tapak Pesta, Sungai Nibong dengan Stesen Bas Sungai Nibong. Nanti sambung plak ye untuk baju akad nikah dan baju resepsi pulak ye.


 
Jusque là



 

2 comments:

  1. Saya nak tanya. Masa awak pi kenduri kawan awak dekat dewan terbuka pesta tu kan, panas tak bawah bumbung? ka okay ja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua-dua dewan pernah p. Yang dewan tertutup tu memang tak panas. Sebab aircon kuat. Yang dewan terbuka lak, tak brpa panas sgt la. sebab open-air. kebetulan angin sepoi2 giteww.

      Delete